Weersverwachting
Rotterdam
Meer weer in Rotterdam
Helft jonge bestuurders gebruikt smartphone achter stuur
Gepost op 17 / 7 / 2014

De helft van de Nederlandse jongeren tussen de 17 en 34 jaar maakt achter het stuur gebruik van een smartphone. Dit terwijl 94 procent van de jongeren het onacceptabel vindt als bijvoorbeeld een buschauffeur zijn smartphone zou gebruiken tijdens het rijden. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Stichting TeamAlert werd uitgevoerd. 

Bijna alle ondervraagde jongeren waren zich er overigens van bewust dat het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer gebruiken levensgevaarlijk kan zijn. 84 procent stelde op de hoogte te zijn van de mogelijke consequenties.

Bestuuder

Naar schatting speelt afleiding door bijvoorbeeld het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur bij 5 tot 25 procent van alle auto-ongevallen een rol. Dat blijkt uit recent onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Met 31 procent van de onderzoeksgroep, zegt bijna een derde van alle jongeren ook daadwerkelijk te worden afgeleid tijdens het rijden.

Als oplossing zien de ondervraagden, naast strengere handhaving, vooral uitkomst in het belonen van bestuurders die hun smartphone niet gebruiken. Vrouwen vinden de handelingen op de smartphone tijdens het rijden overigens gevaarlijker dan mannen, zo blijkt.

Verkeersveiligheid

Ook volgens verkeerspsycholoog Marjan Hagenzieker van de SWOV zullen alleen voorzichtingscampagnes die bestuurders wijzen op de gevaren van mobieltjes in het verkeer, niet voldoende zijn. Daarnaast is streng politietoezicht niet genoeg, zo stelt ze in het vorig jaar verschenen rapport ‘Schatting van het aantal verkeersdoden door afleiding’. Hagenzieker pleit ervoor dat de techniek te hulp wordt geroepen om bestuurders te beschermen tegen de drang op elk ‘bliepje’ te reageren.

‘Om niet aan de drang te hoeven toegeven, zou je tijdens het rijden eigenlijk bepaalde functies op je telefoon uit moeten zetten: geen mail, geen WhatsApp, geen Facebook of andere social media.De telefoon helemaal uit kan natuurlijk ook, maar veel mensen gebruiken bijvoorbeeld het navigatiesysteem van hun telefoon. Het uitzetten van de social media-functies vraagt niet alleen extra handelingen van de automobilist, het vraagt misschien ook wel een zekere discipline”, aldus de SWOC-verkeerspsycholoog.

Techniek

“Er zijn apps in ontwikkeling die bepaalde functies van de telefoon uitzetten, zodra je met een bepaalde snelheid rijdt. De volgende stap is dat de auto dit vanaf een bepaalde snelheid doet. Een aantal autofabrikanten is daar al mee bezig.”

Hagenzieker: “We doen in het verkeer nog steeds te veel dingen waarvan we eigenlijk wéten dat het gevaarlijk is. Als de techniek ons kan helpen om dit te voorkomen, dan juich ik dat zeer toe.”

 

Smartphone-in-de-auto

 

Bron: Verkeerspro.nl